Történelem érettségi 2019 megoldások

A 2019-es történelem érettségi megoldásai már elérhetőek az interneten. Olvassátok szeretettel Tamás véleményét az idei töri érettségikről:
“Lezajlott a szerdai történelem érettségi, amit annak ellenére sem kell megismételnie senkinek, hogy az írásbeli esszék témái a vizsga megkezdése előtt kiszivárogtak. Habár ezek a hírek ismerősen csenghetnek számunkra a “Moszkva tér” c. magyar kutlfilm cselekménye után, maga az érettségi rengeteget változott a film megjelenési ideje óta. A kiszivárogtató tettes keresését bízzuk a hatóságokra, nézzük meg inkább röviden az írásbelik feladatait!
Ipari forradalmak, a majorság szerkezete és a magyar szocializmus, ezeken a feladatokon talán senki nem lepődött meg, hiszen időről időre, sokszor hosszú ideig folyamatosan előforduló témákról van szó, mind közép, mind emelt szinten.
Személyes érdekesség számomra, hogy a mostani témák közül több mint három olyan is van, ami közel ugyanaz, mint ami abban a feladatsorban volt, amit anno az én érettségimen írtunk. A felvilágosodással, háztartások pénzügyével, valamint térképekkel kapcsolatos feladatoknál talán már jobban összeszorulhat a történelem felé “kis érdeklődést” mutató érettségiző gyomra. Azonban ha delikvensünk szövegértésből vagy logikai képességeiből remekel a lexikális történelemtudása helyett, akkor hamar visszaállhat a pulzusa a megszokottra, ugyanis számos esetben szerintem ezek a feladatok egyáltalán nem igényelnek mélyebb történelmi képzeteket, különösen középszinten.
Hozzáteszem, a könnyű megértéshez szükséges logikát és a folyamatok átlátását a történelem tantárgy különösen jól fejleszti, így mindenképpen érdemes odafigyelni az órákon mielőtt érettségizni megy az ember! ;)
A jelenség másik véglete az idei emelt szintű feladatsorban található 6. feladat, amely karikatúrákat dolgoz fel. Ez a feladattípus gyakran vissza-visszatér középszinten is, – szerintem – értelmetlenül megnehezítve a vizsgázó diákok életét. Természetesen értem, hogy a vizsgát készítőknek mi a szándékuk a karikatúrák elemeztetésével, azonban én sokkal inkább gondolom célszerűnek az ilyen feladatokat egy beszélgetős, gondolkodásra ösztönző tanórához, mint egy, a diák életét 3-8 évre meghatározó írásbeli vizsga feladatához. Emlékszem, egyszer még az egyetemen a tanáraimmal beszélgettünk hasonló karikatúrákról és sokan sokfélét gondoltak a képekre nézve, pedig ők gyakorló történészek voltak. Vajon akkor most mit gondolhatott a “költő”? :) Hozzáteszem, ha a tárgyalt feladatot nézzük, akkor feltételezem, hogy egy emelt történelem érettségit író diák többé-kevésbé helyesen megválaszolja karikatúrákkal kapcsolatban a feltett kérdéseket, azonban pedagógusként én mellőzném az ilyen típusú feladatokat az érettségikből. Ki tudja, talán elolvassa egy döntéshozó a bejegyzésemet és talán egyet fog érteni velem :)
Nektek hogy tetszett az írásbeli érettségi, melyik esszék mellett döntöttetek?”