Remélem, már vártátok a megoldást! A KEMA fizika emelt érettségi előkészítő alkalmainkon sok hasonló érdekes példát fogunk együtt megoldani!
Az alaphelyzet tehát a következő:
Először is vezessünk be néhány jelölést:
- L1– a tömegközéppontnak az első keréktől mért távolsága
- L2– a tömegközéppontnak a hátsó keréktől mért távolsága
- h – a tömegközéppont magassága a földhöz képest
Mivel tudjuk, hogy kezdetben a nyomóerők aránya 1:2-höz, ezért ugyanez az arány igaz az L2 : L1 arányra is.
Tekintsük most azt az esetet, amikor az első kerékkel fékezünk. Ekkor a súrlódási erő (először tapadást feltételezünk) az első kerékre fog hatni, hátrafele:
Egyensúlyban a tömegközéppontra felírt forgatónyomatékok összege 0:
\[S \cdot h+N_2 \cdot L_2-N_1 \cdot L_1=0 \]
Fejezzük ki ebből a hátsó nyomóerőt:
\[N_2 = \frac {N_1 \cdot L_1 – S \cdot h }{L_2}=2N_1-\frac { S \cdot h}{L_2} \]
Tudva, hogy a nyomóerők összege megegyezik a tömegvonzásból származó erővel, a fenti kifejezés:
\[N_2 = \frac {2}{3}\cdot M_g – \frac {S \cdot h }{3L_2} \]
A másik nyomóerő hasonlóan:
\[N_1 = \frac {1}{3}\cdot M_g – \frac {S \cdot h }{3L_2} \]
Mit jelent ez? Az első nyomóerő a legkisebb súrlódási erő hatására is elkezd nőni, míg a hátsó csökken. Vagyis az első kerék nagyon nehezen tud megcsúszni, mivel ahogy növeljük a fékezőerőt, úgy nő a nyomóerő is! (S0 ≤ μ0N)
Ez azt fogja eredményezni, hogy kellően nagy fékezőerőnél a hátsó nyomóerő nullává válik és a biciklis fejreáll! (NE próbáljuk ki otthon!)
Nézzük most a második esetet:
Hasonló számításokkal ugyanezeket az eredményeket fogjuk kapni:
\[N_2 = \frac {2}{3}\cdot M_g – \frac {S \cdot h }{3L_2} \]
\[N_1 = \frac {1}{3}\cdot M_g – \frac {S \cdot h }{3L_2} \]
Ám van egy döntő különbség: mivel a súrlódási erő a hátsó keréknél hat, ott pedig folyamatosan csökken a nyomóerő, ezért aztán a hátsó kerék csúszni fog, ezért a súrlódási erő nem növelhető tovább! (S = μN)
Remélem, örültök a megoldásnak! Találkozunk az érettségi előkészítőn!!
Györgypál Zsolt